top of page

UNGE OG COVID-19

HVEM DELER DU SPYT MED?

Hvidbog_forside.png

Den hidtil eneste landsdækkende Covid-19 kampagne fra civilsamfundet under corona med fokus på unge. Et vigtigt initiativ i en tid, hvor smittetrykket er hastigt stigende og hvor målgruppen var på vej tilbage fra corona lockdown og en sommer UDEN udlandsrejser, festivaler, koncertoplevelser og sommerflirts. Udarbejdet i samarbejde med Lungeforeningen. 

På bagkant af løftede statslige pegefingre og en indgroet corona-træthed hos danske unge opstod piratfester og større sammenkomster - og hudsult lod til grådigt at fortære forsigtighed og viden om afstand og afspritning. 

 

Opgave

At skabe ansvarlig og corona-sikker adfærd for unge mellem 15 og 25.

 

Løsning

Med fokus på at skabe instinktiv respons via klamhed udkom kampagnen med blandt andet: 

 

- En SoMe film i øjenhøjde med de unge på fokus på festkultur og socialt samvær autentisk leveret af influencers

- Plakater v. alle Netto-butikker, buslangsider, 2500 bus-infoskærme, folieret bus, digitale skærme i 30 storcentre, digitale storskærme i hovedstaden

- Indsigter udviklet i samråd med de unge selv samt et ekspertteam af forskere inden for virologi, epidemiologi, adfærd, hjerneudvikling og forebyggelse.

- Udvikling af hvidbog til gavn for corona-udfordrede kommuner og offentlige institutioner

 

Resultater

- 1.85 mio. visninger af filmen på sociale medier

- 36.800 delinger

- 69.000 interaktioner

- +250 corona-sikre idéer til måder at være sammen på skabt af de unge selv

- Rost af WHO som et godt eksempel på kommunikation under tiltagende “corona-fatigue”

- Benyttes nu som case på flere videregående uddannelser - bl.a. Journalisthøjskolen

Sincera_Logomark_Farve_7.png
bottom of page